Genbrugssymbolet – en del af vores brand

Hver dag ruller tusindvis af grønne lastbiler ned ad gaderne i Sverige, Norge og Estland. Mange forbinder disse karakteristiske grønne lastbiler, som har genbrugssymbolet på siden, med Ragn-Sells. Men hvordan blev det egentlig en del af Ragn-Sells identitet?

I 1972 designede Gary Anderson genbrugssymbolet, men det var først i 1999, at det begyndte at dukke op på Ragn-Sells' lastbiler og i salgs- og kommunikationsmaterialet.

"Vores firmanavn sagde ikke så meget i sig selv, så vi besluttede at tilføje genbrugssymbolet for at styrke virksomhedens identitet. For os symboliserer det vores uendelige arbejde, både dengang og nu, med at føre flere ressourcer tilbage i kredsløbet", siger Folke Jackson, der dengang var Ragn-Sells' kommunikationsdirektør.

Firmanavnet Ragn-Sells blev til i 1968, og flere virksomheder, rundt omkring i hele Sverige, blev opkøbt, af Ragn-Sells, i de følgende år. I alt var der 40-50 virksomheder, alle med forskellige navne. Så for at opnå sammenhæng i virksomheden blev det besluttet at bruge en grafisk profil til at forstærke Ragn-Sells arbejde, og hvad virksomheden stod for.

"Genbrugssymbolet er offentligt tilgængeligt, så når vi bruger det, gør vi det på vores egen måde og roterer pilene lidt for at få et spin på den visuelle profil", forklarer Folke Jackson.

Folke og hans børnebørn

Folke Jackson var kommunikationsdirektør hos Ragn-Sells, da den grafiske profil med genbrugspilene kom ud. Billedet viser Folke med nogle af sine børnebørn, stående i en Ragn-Sells Storsäck (bigbag).

Resultatet af en konkurrence

I 1971 annoncerede bølgepapfirmaet Container Corporation of America en konkurrence om at designe et genbrugssymbol. Vinderen blev den nyuddannede kandidatstuderende, Gary Anderson. Anderson brugte præmiepengene til at studere et år på Stockholms Universitet.

I et interview foretaget af Stockholms Universitet, for at markere 50-årsdagen for genbrugspilene, sagde han, at han aldrig kunne have forestillet sig, at symbolet stadig ville eksistere, eller at det ville blive brugt og anerkendt internationalt.

"Vi har haft kunder og kolleger i branchen, der ringede for at spørge, om de kunne bruge "Ragn-Sells pilene" i deres markedsføring. Det viser, hvor synonyme de er blevet med det, vi laver," siger Folke Jackson afslutningsvis.